Ärtpåsar med tal 0-100

Artikelnr: B12-007-100 Kategorier: , ,

kr 780 (kr 975 inkl. moms.)

Bulk Product Offers

Min BuyMax BuyOffer
0 stk. - 780 SEK Fixed Price

Ärtpåsar med nummer 0-100

Stor förpackning med ärtpåsar, förpackningen innehåller 101 ärtpåsar med nummer 0-100 och kommer i en förvaringspåse.

Ärtpåsar kan användas till många lekar, inklusive balansspel, kast- och fångstövningar etc. Använd den både på mattelektioner och idrottslektioner.

Testa till exempel reläet

Relä:

En mångsidig stafett som kan spelas med deltagare från förskola till senioridrott.

För reläet behöver du:
Antalet skumkuber som det finns lag
Antalet rockringar som det finns lag
Ärtpåsar med nummer från 1-100
Antalet fickbrickor som du vill ha för aktiviteter.
Aktiviteterna kan vara allt från uträkningar, tabeller, ordspråk, samarbetsövningar, aktiviteter med hög puls, balansövningar etc. Bara fantasin sätter gränser.

Innan du börjar:
Gör lag med 2 deltagare vardera.
Placera rockringar i antalet lag i en cirkel runt ärtpåsstationerna.
Lägg ut antalet ärtpåsar du vill ha stationer, antal ner, ovanpå en aktivitetsficka.

Spelets längd beror på antalet stationer, när du slår tärningen för att ta reda på vilken station du behöver gå till. Varje gång du slår på igen läggs det numret till det föregående. Så om du börjar med att slå 2 så hittar du det numret och utför aktiviteten, varefter du springer hem och slår tärningen igen.

Här slår du till exempel 5, vilket betyder att nästa nummer du ska hitta är 7 osv.

Det första laget att nå den sista stationen, slutföra aktiviteten och återvända till sin ring har vunnit.

3,2,1 gå!
Alla lag startar i sin ring.
Kasta med tärningarna.
Nu gäller det att hitta numret du har träffat så snabbt som möjligt genom att vända en påse i taget.
Om det inte är numret du behöver, sätt tillbaka ärtpåsen med numret nedåt.
Fortsätt så här tills du hittar rätt nummer.
När ni hittat numret ni söker ska ni tillsammans utföra den aktivitet som lägger under ärtpåsen.
När aktiviteten är klar rusar du tillbaka till din ring och slår tärningen igen
Siffran du slår nu läggs till den föregående och nu måste du hitta det numret.
När den hittas och aktiviteten är klar, rusar du tillbaka igen och slår på tärningen.
Lägger till det nya till det du just hittat och rusar ut för att hitta det, utför aktiviteten och tillbaka igen.

Så här fortsätter stafetten tills ett av lagen har nått sista stationen, nu gäller det att slå rätt nummer så att du hamnar på slutstationen, det vill säga har du 40 stationer måste du slå numret det plus det föregående ger 40.
Du slår tills rätt nummer kommer upp.
Efter detta rusar man ut för att hitta den sista stationen och genomföra aktiviteten.
När aktiviteten är klar och du har nått din ring har du vunnit stafetten.

Denna stafett är idealisk som ett aktivt inslag i undervisningen, då du själv bestämmer aktiviteterna på stationerna.

Exempel använda stationsstafetten som avslutning på ett tema, där alla uppgifter relaterar till det du har arbetat med. På så sätt sammanfattas temat på ett roligt sätt. Stationsstafetten kan också användas i relation till samverkan och social sammanhållning, genom att göra aktiviteter som främjar sammanhållning, det kan till exempel vara; hitta ett av de andra lagen och ge en kram, säg 3 saker som din partner är bra på, osv…